Hem Om Föreningen Bli medlem Har varit Nyhetsbrev Tips Bilder Debatt Länkar

Föreningsaktiviteter som har varit: 2006

2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002

2006-10-24
August Schmitz – en omdiskuterad patriark.
En av Malmös mest framträdande historiska personligheter inom såväl industriell som kommunal verksamhet är August Schmitz.

Om denne mäktige och märklige man med sten­hårda krav på arbetsdisciplin berättar fil. dr Sven Olof Arlebäck tisdagen den 24 oktober klockan 19.00. Det fängslande föredraget sker i konferenslokalen på Malmö Högskola, kvarteret Flundran, f d Engelbrektsboden i hörnan av Citadellsvägen och Gibraltargatan. Hjärtligt välkommen!

Som introduktion till Sven Olof Arlebäcks föredrag får du här några aptitretande basfakta om August Schmitz: Vid 23 års ålder blev han 1874 VD vid Malmö Yllefabriks AB, dvs. Doffeln, som malmöborna kallade fabriken för. Och sen förblev han dess VD under 57 år fram till sin 80-årsdag 1931!

En stor motgång drabbade honom och alla hans anställda under natten mellan den 7 och 8 mars 1888, då Doffeln, som låg i det kvarter där Hansa­kompagniet nu finns, brann ner till grunden. Men redan vid årets slut stod det nya 5-våninghuset
under tak. Ungefär samtidigt byggde August Schmitz upp en ny fabrik i Furulund för tvättning och färgning av textilier.

Därmed var grunden lagd till det som under sina mest framgångsrika år var Skandinaviens största yllefabrik. Antalet anställda var då över tusen personer, de flesta kvinnor.

Under sitt mycket aktiva liv var August Schmitz utöver sitt VD-jobb i det egna företaget engagerad i många verksamheter. Bl. a var han tysk general­konsul, styrelseordförande i Kockums, VD i 24 år för Sydsvenska Kraftaktiebolaget (som sen blev Sydkraft och idag e.on), ledamot av Malmö stads­fullmäktige under 21 år, ledamot i styrelsen för Malmö stads gas- och elektricitetsverk i 28 år och vice ordförande i styrelsen för Malmö stads spårvägar under 18 år.

Som sagt: Hjärtligt välkommen den 24 oktober klockan 19.00 för att ta del av Sven Olof Arlebäcks fängslande berättelse om en av Malmös främsta historiska personligheter: August Schmitz.

2006-09-10
Studieresa till Folkestorps bränneri.
Söndagen den 10 september studieresa till Folkestorps bränneri.

Det var i Folkestorps bränneri på Österlen som historien om Absolut en gång började – vodkan som har utsetts till världens lyxvarumärke nummer 1 före Harley Davidsson, Tiffany, Ritz/Carlton, BMW, Chanel och Rolex.

Vår styrelseledamot Per-Jan Pehrsson har ordnat så att Henrik Borg, bebyggelseantikvarie vid Region­museet Kristanstad/Landsantikvarien i Skåne, guidar oss på resan till Folkestorps bränn­erimuseum, Sveriges enda. Där tar den tidigare landsantikvarien Åke Werdenfels, som en gång byggde upp museet, emot oss och presenterar anläggningen och dess historia.

Söndagen den 10 september blir det alltså en resa som du absolut inte bör missa. Den börjar klockan
10.00 med avfärd i hyrd buss från Frans Suells staty vid Norra Vallgatan i Malmö. Reskostnaden för deltagarna har vi begränsat till 100 kronor per person.

Via Ystad åker vi till Köpingebro sockerbruk, som vi ger en vördsam betraktelse innan dess planer­ade rivning är verkställd. Sen fortsätter vi till Allevads f d mejeri, som är ganska välbevarat och värt ett uppehåll.

Därefter är det dags för en lunchpaus, som vi tänkt ta på Andrarums kaffestuga, innan färden går vidare norrut till Folkestorp, där vi skall vara vid 13.30-tiden.

Efter Folkestorp-besöket blir det ”raka” spåret tillbaka mot Malmö, dit vi beräknas ankomma 16.00-16.30.

2006-05-20
En stenrik utflykt till Östra Göingebygden.
En stenrik utflykt till Östra Göingebygden den 20 maj 2006.

Resan går med buss till de nordöstra delarna av Skåne, där stenbrytningen, främst av granit och gnejs, sen mer än hundra år varit en viktig näring.

Målet för vår utflykt är främst området kring sjön Immeln och orterna Sibbhult, Lönsboda och Gyls­boda. I Hägghult, några kilometer väster om Löns­boda, bryts fortfarande svart diabas.

Så här ser reseprogrammet ut för lördagen den 20 maj:

09.00. Avfärd med hyrd buss från Norra Vallgatan i Malmö, strax intill Frans Suells staty.

Kurt Johansson, bergsingenjör och ordförande i
Sveriges Stenindustriförbund, guidar på väg upp och ute på platserna om natursten som material, de historiska förutsättningarna och verksamheten på platserna samt dagens brytning och bearbetning.

Ca 10.45. Kaffepaus någonstans vid ankomsten till Östra Göinge.

Ca 11.00. Bjärlöv stenbrott eller Vånga stenbrott. Brytning och bearbetning av granit.

Ca 12.15. Lätt lunch och besök på Hägghults museum samt gamla och nya diabasbrottet.

Ca 14.30. Avresa mot Malmö. Ankomst ca 16.00.

I det subventionerade priset på 200 kronor ingår busstransport, lunch och kaffe.

2006-04-27
Årsmöte och föredrag om en stenrik
Limhamnshistoria under fyra sekler.
Välkommen till årsmötet 2006 och till en stenrik Limhamnshistoria under fyra sekler.

Torsdagen den 27 april klockan 18.00 är du väl­kom­men till vårt årsmöte! Det hålls i konferenslokalen på Malmö Högskola, kvarteret Flundran, f d Engelbrektsboden i hörnan av Citadellsvägen och Gibraltargatan.
Efter årsmötesförhandlingarna håller Ingemar Wickström ett mycket illustrativt och spännande föredrag med titeln ”Kalk och cement – om sten­industrin i Limhamn under 400 år”.

Ingemar Wickström har varit chefsjurist i Skånska Cement/Euroc under åren 1970-1982 och var sen VVD i Scancem 1982-1986.

Skånska Cement i Limhamn. Flygfoto från 1930-talet.

2006-04-05
Stationshus och järnvägsmiljöer. Den svenska järnvägen 150 år.
Den svenska järnvägen fyller 150 år. Välkommen till den kungliga väntsalen!

Den 5 mars 1856 rullade det första tåget med hjälp av ångloket Oscar från Örebro till Nora. I december samma år invigdes stambanebiten Malmö-Lund.

Om detta och om hur nya spår och stationer sen växte fram berättar Tomas Tägil, universitetslektor och arkitekt vid LTH, onsdagen den 5 april klockan 19.00.
Och platsen är inte vilken som helst utan Kungliga väntsalen från 1896 på Malmö C. Om du går in genom huvudentrén mot bussterminalen, så viker du direkt efter svängdörren åt höger, passerar kiosken och följer gången mot spår 9-11. Ovan­för en av de närmaste dörrarna ser du en kunglig krona.

Innanför den dörren startar vi och fullföljer den resa som Tomas döpt till ”Stationshus och järnvägsmiljöer”. En trevlig och nostalgisk resa.

2006-02-23
Nye museichefen Göran Larsson, om hur Malmös industriella kulturarv skall presenteras.
Nye museichefen, Göran Larsson, avslöjar planerna för hur Malmös industriella kulturarv skall presenteras.

I tidningen Vårt Malmö berättade nyligen Göran Larsson, som tidigare var chef för Malmö Stadsarkiv, att han alltid varit intresserad av Malmös historia och hur man bäst återger den.

Som ny chef för Malmö Museer har han nu fått chansen att förverkliga sin dröm.

Göran Larsson inleder förverkligandet med ett rejält krafttag:
Nästa stora basutställning kommer att handla om Malmös industriella kulturarv.

Torsdagen den 23 februari klockan 19.00 avslöjar Göran Larsson sina planer bakom presentationen av den fascinerande historien om hur Malmö växte fram som en viktig industri- och sjöfartsstad.

Du är hjärtligt välkommen att ta del av Göran Larssons intressanta redovisning, som sker från scenen i Skånska Ingenjörsklubbens lokaler i Tekniska Museet på Malmöhusvägen 7.
Hem
Senast uppdaterad 070613 Mejl till föreningen: industrihistoria@gmail.com